۱۸ فروردين ۱۴۰۰ ۱۸:۱۹
کد خبر: ۳۰۱۱۴۸
گزارش
عطنا | گزارش‌های استانی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» منتشر شد.

به گزارش سایت خبری تحلیلی دانشگاه علامه طباطبائی (عطنا) به نقل از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، گزارش‌های استانی موج سوم پیمایش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» منتشر شد. این گزارش‌ها دستاورد پیمایشی است که پس از ۱۶ سال وقفه، با هدف سنجش رفتارهای فرهنگی مردم ایران توسط دفتر طرح‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سال ۱۳۹۸ اجرا شده است.

در موج سوم پیمایش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران»، تعداد ۱۵.۵۰۰ نفر از افراد بالای ۱۵ سال ساکن شهر و روستا در ۳۱ مرکز استان­، ۸۵ شهر (غیر مرکز استان) و ۵۰۰ روستا مورد پرسش قرار گرفته‌اند.

در این پیمایش سه محور «فعالیت فرهنگی»، «مصرف فرهنگی» و «تقاضای فرهنگی» در قالب مقولاتی چون: فعالیت مذهبی، فعالیت اجتماعی، فعالیت ورزشی، فعالیت تفریحی، فعالیت هنری و دستی، كتاب و كتابخوانی، روزنامه و مجله­‌خوانی، مصرف رادیو، تلویزیون، انواع دیگر رسانه­‌های صوتی تصویری، رایانه، اینترنت، ماهواره و تلفن همراه، سینما و تئاتر، موسیقی، تسهیلات (امکانات) فرهنگی، زمان فراغت و نیازهای فرهنگی، بررسی و سنجش شده است.

گزارش‌های استانی این پیمایش به سه پرسش پاسخ می‌دهند: ۱. شهروندان استان چه «فعالیت‌های فرهنگی» انجام می‌دهند و به چه میزان؟ ۲.شهروندان استان چه «کالاهای فرهنگی» مصرف می‌کنند و به چه میزان؟ و ۳. شهروندان استان در روزهای عادی و تعطیل، چه میزان اوقات فراغت دارند و آن را چگونه می‌گذرانند؟

تاکنون گزارش استانی مصرف کالاهای فرهنگی در ۱۴ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، ایلام، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، قزوین، قم، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، مازندران، همدان و یزد منتشر شده است.

گزارش متعلق به ۱۷ استان دیگر در دست اقدام است و به زودی منتشر خواهند شد.گزارش کشوری موج سوم پیمایش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» نیز دی ماه ۱۳۹۹ منتشر و در اختیار نهادهای دولتی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها، دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوط قرار گرفته است.

به استناد یافته‌های این پیمایش، الگوهای تولید، توزیع و مصرف کالاهای فرهنگی در ایران تغییر کرده که ضروری است این الگوها بررسی و تحلیل شوند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار